جامعه سینما:دامون قنبرزاده منتقد سینما،در تحلیل «سریال نیسان آبی»ساخته منوچهر هادی نوشت: منوچهر هادی و همدستانش با«نیسان آبی»پرچمدار تنزل سلیقه ها هستند.
چرا تماشایش کردم؟! نوعی خودزنی بود. با دیدن همان پوسترش نیز گفته بودم با معجون غریبی طرف خواهیم بود. اما باز کنجکاو شدم ببینم قدرت این معجون چه اندازه است. اعتراف میکنم که مدتها بود با تماشای یک محتوای تصویری، تا این میزان احساس حماقت نکرده بودم.
منوچهر هادی دیگر قیدوبندها را رها کرده، بیخیالِ دنیا شده و حتی دیگر اندکی هم تلاش نمیکند تا لااقل پسوپیش صحنههایش را به یکدیگر ربط بدهد. او رسماً دیگر اعتقادی به فیلمنامه و میزانسن ندارد، من و شما را بازیچهی دست خودش کرده و احیاناً به ریشمان میخندد. «نیسان آبی» از بد هم فراتر است.
اما هشت میلیون دقیقه تماشای این سریال در همان ساعتهای اولیهی انتشارش چیز دیگری میگوید؛ آمار ترسناکی که میتوان از آن نتیجهگیریهای زیادی کرد. سطح سلیقهها روزبهروز تنزل پیدا میکند و در این میان جناب منوچهر هادی و همدستان پشتپردهاش، پرچمدار این تنزل هستند.
هادی تنها نیست. گروهی پولپرست و بدون «سیرمونی»، که علاقهی زیادی به گند کشیدن سطح سلایق دارند و اصلاً از همین راه نان میخورند، با جلو انداختن او به راهشان ادامه میدهند. هادی هم به سیم آخر زده است. او برای درآوردن پول، سر از پا نمیشناسد و همراه آن گروه، مخاطب کمبضاعتش را به گردابی میکشد که خلاص شدن از آن نه هشتمیلیون دقیقه، که هشتمیلیون ساعت طول خواهد کشید.
آنها نهتنها مخاطب کمبضاعت، بلکه بازیگران و عواملشان را هم با خود به گرداب میکشانند؛ تماشای بازیگران خوبی مانند بهناز جعفری، مهران غفوریان یا حسین یاری در این سریال، ناراحتکننده است.
همچنان که حضور روزبه رایگا، فیلمبردار جوان و موفق سینمای ایران در پشت دوربین این سریال، آدم را متعجب میکند. منوچهر هادی و همدستان پولخورهاش، کمر به نابودی آدمهای سینمایی بستهاند و انگار عامدانه میخواهند آنها را ناکار کنند!
منوچهر هادی با بودجههایی ازپیشتعیینشده، استخدام است تا بدون وقفه و بدون استراحت بسازد. به نظرم تا دیر نشده باید جلوی او و همدستان پشتپردهاش را گرفت. تا کل سینما را با خاک یکسان نکردهاند، تا سلیقههای ملت را بیش از این از بین نبردهاند، تا هنرمندانی را که سرشان به تنشان میارزد، بدنام نکردهاند…