جامعه سینما:علی مؤمنی/ غالب سیاستگذاران در مواجهه با تعاریف آکادمیک از فرهنگ شهرت و سلبریتی متحیر میشوند؛ چراکه با نگاه ابزاری به دنبال تقسیم سلبریتی به دو گروه خوب یا بد و حلال یا حرام هستند.
رویکرد برآمده از مطالعات انتقادی، سلبریتی را زاییدۀ ساختار رسانهای و سرمایهداری جهانی میداند که «فرهنگ شهرت» را شکل داده و درصدد جایگزینی ارزشهایی مانند دیدهشدن بر ارزشهای فرهنگی هر جامعه است.
از سیاستهای نانوشته در ساختار رسانهای کشور، سلبریتیسازی ایدئولوژیک است، به معنای ایجاد زمینه شهرت برای فعال رسانهای مورد تأیید حاکمیت. در این ایده ناقص، یکی از اصول مهم رسانهای در نظر گرفته نشده: مخاطب
سلبریتی باید توجه مخاطب را جلب کند که گاهی تا بازنمایی رسوایی خود نیز پیش میرود. همچنین برای بیشتر دیدهشدن باید رفتارهایش مقبول غالب مخاطبان باشد؛ لذا پیوندش با تقابلهای ایدئولوژیک و سیاسی احتمال کاهش مقبولیت و اعتبار او را به دنبال دارد؛ پس سعی میکند تا جهتگیریهای ایدئولوژیک را کاهش دهد یا از جهتگیریهای رایج در رسانههای اجتماعی استفاده کند.
نتیجۀ عملی سلبریتیسازی ایدئولوژیک، تبدیل سلبریتی به ابژهای برای پیشبرد منافع خاص غیراجتماعی است. در این شرایط، بر پایۀ تقابلهای سیاسی حاکم در جامعه، دوگانۀ جعلی سلبریتی حکومتی/مردمی شکل میگیرد که در اعتراضات۱۴۰۱ نمود داشت.
جهت درک بهتر سلبریتیسازی ایدئولوژیک، به اتفاق اخیر فضای رسانهای کشور میپردازیم. «رضا رشیدپور» که از معترضان حوادث اخیر بود؛ قصد بازگشت به صداوسیما را داشت؛ «محمدرضا شهبازی» به این بهانه، از ادامه همکاری با صداوسیما انصراف داد و پرسید «مگر ما اسکل نظام مقدسیم؟»
اما بهزعم نگارنده، بازگشت سلبریتیها تصمیم درستی است. صداوسیما نیاز به احیای اعتماد مخاطبان دارد و حضور سلبریتیهایی بدون برچسبهای حکومتی یا ایدئولوژیک، امکان بازگشت مخاطبان را فراهم میکند. سلبریتی ایدئولوژیک توان جذب بسیاری از مخاطبان را ندارد؛ آمار ۵% مخاطبان برنامهای با اجرای شهبازی، نشان میدهد که این پروژه شکستخورده است. سیمای ملی یک رسانۀ تصویری است که اقتضائات خاص خود را دارد و یکی از آنها بهکارگیری سلبریتیهاست.
راه مواجهه و تعامل با سلبریتیها، پذیرش خلأ معرفتی انتقادی نسبت به فرهنگ شهرت، اصلاحات ساختاری در سیاستگذاریهای رسانه، تعیین جایگاه سلبریتی و ایجاد نهادهای واسط میان سلبریتیها و نهادهای حاکمیتی است. (به نقل از صفحه شخصی نویسنده)