مختص جامعه سینما:علی اصالتی/جامعه شناسی موسیقی ، شاخهای از علم جامعه شناسی است که به تحقیق از روابط بافت اجتماعی فرهنگی در موسیقی پرداخته و “به روابط میان موسیقی و جامعه در سطوح مختلف می پردازد و آنها را معرفی می کند.(جامعه شناسی موسیقی/تحلیل آهنگ«بگو بله»گروه دارکوب)
” (لیپ Lipp) “جامعهشناسی موسیقی با تأثیرات اجتماعی موسیقی در ارتباط است نه با خود موسیقی” (آلفونز زیلبرمان Alphons Silbermann) “جامعهشناسی موسیقی اعمال موسیقایی را به عنوان رفتاری اجتماعی در نظر گرفته” (کورت بلوکوپف Kurt Blaukopf) و “به دنبال پی بردن به شرایط اجتماعی و فرهنگی پدید آمدن موسیقی” (والتر سرااوکی Walter Serauky) و مصرف آن است.
این علم “از طریق علوم فرهنگ شناسی به علم شناخت موسیقی می پردازد.” (کورت بلوکوپف Kurt Blaukopf)
“اعمال و رفتار موسیقایی تنها مربوط به موسیقی نشده ، بلکه مسائل اجتماعی همچون آداب ، ارزش ها و شرایط حاشیهای را نیز در برمیگیرد.” (گاسپار روپرت Gaspar Ruppert) از این رو موسیقی عملکردی اجتماعی دارد و از طریق جامعهشناسی موسیقی می توان به عملکرد اجتماعی موسیقی رسید.
عملکردهای اجتماعی آهنگ “بگو بله” ما را متوجه رفتارهای اجتماعی بخشی از جامعه ایران در رابطه با ازدواج اجباری می کند. این آهنگ با انتخابی هوشمندانه در نامگذاری آهنگ ، به موضوع ازدواج اجباری برای دخترانی که به اجبار بله می گویند می پردازد. آهنگی پرکاسیو با درونمایه موسیقی جنوبی و هارمونی شاد که مخاطب را نسبت به تضاد در این رفتار ضد اجتماعی در قسمتی از جامعه ایران آگاه می کند.
جامعه شناسی موسیقی/تحلیل آهنگ«بگو بله»گروه دارکوب
فضای غم آلود و تلخ شعر در مقابل موسیقی ریتمیک آهنگ که تناقض شدید میان شعر با ریتم را به وجود آورده نشانه ای از تضاد تلخ میان فضا و ریتم شاد عروسی در مقابل تلخی ازدواج اجباری است.
استفاده از جملاتی غم آلود مانند “خبر نداشتن کسی از دلِ خون عروس در شب عروسی” ، “اشک های عروس در زیر تور عروسی” و “به حجله بردن عروس با چشم گریون” تصویرگر فضای سیاه ازدواج اجباری برای دختران است که آهنگ در تلاش برای آگاهی سازی جامعه از آن معظل اجتماعی است.