جامعه سینما:سیروس کلهر/ بازار بحث تعرض به بازیگران خانم داغ است با نظرات موافق و مخالف . بنده از دید دیگر می خواهم نگاه کنم .
ببینید مردی به زنی تعرض می کند.سه حالت دارد:
۱. زن می پذیرد دیگر یعنی دست به انتخاب زده
۲. زن نمی پذیرد با برخورد و واکنش خاص باز دست به انتخاب زده
۳. عمل را نادیده می گیرد اینجا عدم انتخاب می تواند او را از انسان آزاد تبدیل به ابژه کند و در حالتی دیگر این نادیده گرفتن به نوعی عدم پذیرش است ولی بدون واکنش در این دومورد اول اگر ما فرد را آزاد بدانیم پس مسئولیت اخلاقی انتخاب خود را باید بپذیرد
در مورد اول ممکن است گفته شود فرد یا نادان بوده یا ناتوان بوده یا ترسیده … پس در این حالت انتخاب او از روی ترس /نا آگاهی/ و ناتوانی بوده است.سوال اینحا از آن مواجه آغازین به سمت کلان تر می رود
۱.چرا ترسیده ؟ ک از چه ترسیده
۲. چرا نا آگاه بوده ؟
۳. چرا ناتوان بوده؟
این سه سوال را می توان با پاسخ های بسیار جواب داد ولی هر پاسخی در بنیاد به فراسوی فرد می رود و ساختار سیاسی ، فرهنگی ، دینی ، عرفی و حتی اقتصادی و نیز تابو ها و فرمهای غلط فرهنگی را هدف می گیرد که فرد(اینجا زنان) را ناتوان ، نا آگاه و ترسو ساخته است و باعث شده است عمل و کنش اخلاقی آن آزادانه و مسئولانه نباشد به یک معنا او اصلا موجودی اخلاقی نباشد زیرا بنیاد اخلاق بر اختیار آزاد است .
ببینید مردی به زنی تعرض می کند.سه حالت دارد:
۱. زن می پذیرد دیگر یعنی دست به انتخاب زده
۲. زن نمی پذیرد با برخورد و واکنش خاص باز دست به انتخاب زده
۳. عمل را نادیده می گیرد اینجا عدم انتخاب می تواند او را از انسان آزاد تبدیل به ابژه کند و در حالتی دیگر این نادیده گرفتن به نوعی عدم پذیرش است ولی بدون واکنش در این دومورد اول اگر ما فرد را آزاد بدانیم پس مسئولیت اخلاقی انتخاب خود را باید بپذیرد
در مورد اول ممکن است گفته شود فرد یا نادان بوده یا ناتوان بوده یا ترسیده … پس در این حالت انتخاب او از روی ترس /نا آگاهی/ و ناتوانی بوده است.سوال اینحا از آن مواجه آغازین به سمت کلان تر می رود
۱.چرا ترسیده ؟ ک از چه ترسیده
۲. چرا نا آگاه بوده ؟
۳. چرا ناتوان بوده؟
این سه سوال را می توان با پاسخ های بسیار جواب داد ولی هر پاسخی در بنیاد به فراسوی فرد می رود و ساختار سیاسی ، فرهنگی ، دینی ، عرفی و حتی اقتصادی و نیز تابو ها و فرمهای غلط فرهنگی را هدف می گیرد که فرد(اینجا زنان) را ناتوان ، نا آگاه و ترسو ساخته است و باعث شده است عمل و کنش اخلاقی آن آزادانه و مسئولانه نباشد به یک معنا او اصلا موجودی اخلاقی نباشد زیرا بنیاد اخلاق بر اختیار آزاد است .
حال بر گردیم به مصداق که همین موضوع تعرض است کنشگران این حوزه هر کسی را بخواهند متهم کنند و خود را به دلیل عدم واکنش ازادانه توجیه کنند با دلایل فوق فرد خاطی نیز همین دلایل را به فرمی دیگر می تواند خود توجیه کند.پس جاره نه در لیست کردن متهمین بلکه متافیزیک جرم است و تقویت نقاط ضعفی که فرد قربانی را ناتوان ،ناآگاه و ترسو کرده است
جامعه زنان بازیگر با تشکیل صنف قدرتمند و … می تواند گامهای بزرگ و اصولی برداردو با فشار سیاسی و فرهنگی در جهت تبین قوانینی در ساختار سیاسی باشند
و نیز کنشگران علوم انسانی بخصوص جامعه شناسی این زخمها را مساله و تبین معنایی کند و فعالان حوزه فلسفه اخلاق .حقوق . سیاست نیز با مفهوم سازی این پدیدارهای در جهت تبین شاملیت عام تر حرکت کنند.هدف روی چرا ها باید متمرکز شود زیرا مساله تعرض فقط حوزه سینما ختم نمی شود بلکه در حوزه های با صداهای خاموش بیداد می کند.(به نقل از صفحه شخصی نویسنده)
جامعه زنان بازیگر با تشکیل صنف قدرتمند و … می تواند گامهای بزرگ و اصولی برداردو با فشار سیاسی و فرهنگی در جهت تبین قوانینی در ساختار سیاسی باشند
و نیز کنشگران علوم انسانی بخصوص جامعه شناسی این زخمها را مساله و تبین معنایی کند و فعالان حوزه فلسفه اخلاق .حقوق . سیاست نیز با مفهوم سازی این پدیدارهای در جهت تبین شاملیت عام تر حرکت کنند.هدف روی چرا ها باید متمرکز شود زیرا مساله تعرض فقط حوزه سینما ختم نمی شود بلکه در حوزه های با صداهای خاموش بیداد می کند.(به نقل از صفحه شخصی نویسنده)