جامعه سینما ؛ فرزاد موتمن : من شخصا«سایه روشن» را فیلمی کلاسیک می بینم ولی فیلم کلاسیکی که در سینمای ایران تجربه نشده و دیگر هم نخواهد شد.سینمای ایران قدر فیلم های مرا ندانست و نه با این فیلم ها رفتار خوبی شد نه با من ، این فیلم ها تکرار نخواهد شد برای اینکه ساختنشان مصیبت است.این ها فیلم هایی نیستند که بتوانی با دو تا حاشیه به راحتی اکرانشان کنی یا فروش بکنند.اینها تماشاچی جدی می خواهد، تماشاچی با حوصله می خواهد، پخش کننده با حوصله می خواهد.مدیر سینمای سینما دوست می خواهد .
با شرایطی که سینمای امروز داردسنتی به وجود نمی اید که چنین تجربه هایی تکرار شوند.سایه روشن حتی دیده نشد تا جایی که در جشنواره هم تبعیدش کردند به همین خاطر این فیلم باید می امد «هنر و تجربه ». چون این فیلم برای خوره های سینماست مال عشق فیلم هاست .این فیلم خانواده نیست ،فیلم دانشجوهای سینما و تئاتر و روانشناسی است .
تجربی ترین فیلم های سینمای ایران را من کار کرده ام، این مسئله ای است که من درباره اش مدعی هستم.تجربی تر از «صداها »و «هفت پرده » موقعی که ما «هفت پرده» را ساختیم اصلا کسی اسم روایت غیر خطی را در ایران نشنیده بود.در آن زمان حتی «ممنتو »ساخته نشده بود خیلی از فیلم هایی که امروز با عنوان فیلم های روایت غیر خطی می شناسیم بعداز « هفت پرده» ساخته شده اند .
«سایه روشن» سورئال نیست، مبهم است .فیلم اصلا درباره ابهام است. ما هیچ وقت نمی فهیمم کدام یک از قصه ها خواب است و کدام واقعیت . اینها پیچیدگی سایه روشن است.سعی کردم فیلمی بسازم که داستانش را تعریف نکند.
اهمیت یک قصه در حقیقی نیست که افشا می کند دررمز و رازش است وگرنه «سایه روشن» را می توان خطی تعریف کرد ومن قول می دهم اگر آن را برایتان تعریف کنم متقاعد خواهید شد که فیلمی از ایرج قادری است.
سایه روشن اصولا خیلی فیلم استعاری نیست. فیلم خیلی ساده جلو می رود و قرار نیست سمبولیک باشد.در این فیلم هیچ چیزی مطلق نیست ،ادم ها مدام جا عوض می کنند .
«سایه روشن »بیشتر متاثر از همان فیلمهایی است که در طول این فیلم هم می بینم، تعدادی از سایکوتریلرهایی که من در سینمای جهان سراغ دارم «پیشخدمت»از جوزف لوزی، «سه زن»از رابرت التمن «نردبان جیکوب»از ادریان لاین ، «چشم هاتو بازکن»از الخاندرو امنابارو «بزرگراه »دیوید لینچدر . استفاده از این فیلم ها بیش از انکه بخواهم تاثیر پذیری فیلم را نشان دهم به نوعی می خواستم به بیننده اموزش هم بدهم. ماقبل از سایه روشن که اصلا سیکو تریلر نداشتیم.
همه از من انتظار دارند فقط شب های روشن بسازم به نظرم ایراد جامعه روشنفکری ماست که نمی تواند «شب های روشن»بسازد و من که کمی لمپنم باید بروم بسازم در حالیکه آن سینما سینمای مورد علاقه من نیست ،من دلم می خواهد فیلم های جنایی بسازم.
این مصاحبه شامل برگزیدهایی از گفتگوی نشریه هنر و تجربه توسط علیرضا حسن خانی صورت گرفته است .