برای جامعه سینما: محسن سلیمانی فاخر/ رسانه ملی هنوز اقای ده نمکی صندلی کارگردانی اش داغ نشده بود یعنی در اولین روز شروع فیلمبرداری با پخش رپرتاژی کامل و جامع تبلیغ و جانب داری خود را از” رسوایی ۲ “اعلام کرد و در بهترین تایم خبری (ساعت ۲۲ ) به گزارشی مبسوط از روند کار پرداخت.
در اخبار شبانگاهی شبکه سوم نه تنها به خبر شروع فیلمبرداری اکتفا نشد بلکه در مصاحبه های متعددی با بازیگران و کارگردان به معرفی و تبلیغ اثر به مدت ۳ دقیقه پرداخت و این در حالی است که حتی برخی از فیلم ها با دادن هزینه هم فرصت نمی یابند در کمتر از ۱۵ ثانیه تیزر خود را پخش کنند .
اما مسعود ده نمکی انقدر پتانسیل دارد که خبر تولید فیلمش در بخش خبری به مخاطبین اعلام شود . جالب ان است که این خبر چقدر می تواند در برگیری و نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد که در یک شبکه ملی این خبر به سمع و نظر بیننده گان برسد .
اگر این بخش خبری چنین رویکردی را داشت می شد پذیرفت که سیاست خبری این بخش به اخبار تولید فیلم و کتاب و… می پردازد اما وقتی خبرهای مهم تری که بخش عمومی تری از مردم را در بر می گیرد جای خود را به اغاز کلید خوردن فیلم ده نمکی می دهد جای بسی تعجب است.
باید برای تحلیل این خبر از رسانه ملی این مهم را مورد بررسی قرار دادکه فیلم “رسوایی یک” چه کارکردی در جامعه برای عموم داشته است که حالا مردم در سراسر کشور باید منتظر “رسوایی ۲” باشند و از فضیلت های تولید ان بر خوردار شوند یا اینکه جناب ده نمکی انقدر کلید زدن اثرش پاسخ گوی ارکان خبری است که خبرنگار نمی تواند از انتشار ان صرف نظر کند
وقتی عناصرخبری در مجموع از شش عنصر تشکیل میشوند فیلم استاد ده نمکی به what، who،where ، when و How .why پاسخ می دهد مثلا که ؟ مسعود ده نمکی کجا؟ جلوی مجلس کی ؟ امروز (۱۰ مرداد) چرا ؟ تمنای مخاطبان اخراجی های ۱-۲-۳ و – رسوایی
حال مخاطب در می یابد که عناصر خبری در واقع شش پرسش هستند که اسکلت و استخوانبندی خبر را میسازند. پس نتیجه می گیریم که خبر ،خبر کاملی است. امابه ارزش های خبری می رسیم بعضا این ارزشها را شش مورد برشمردهاند؛ که عبارتند از:
۱٫ دربرگیری؛ رویداد، وقتی بعد دربرگیری دارد؛ که برروی تعداد زیادی از افراد جامعه، تأثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد. دلیل اهمیت داشتن آن، عمومیت یافتن و یا تأثیر رویداد برروی تعداد کثیری از افراد جامعه است که “رسوایی۲” واجد آن است
۲٫ شهرت ؛ اشخاصی که بخاطر فعالیتهایشان در جامعه، شناختهشده باشند، ارزش خبری دارند. شهرت ممکن است بار منفی و یا بار مثبت داشته باشندکه استاد ده نمکی از نوع مثبت ان را داراست .
۳٫ استثناها و شگفتی ؛این نوع خبر شامل هر رویداد غیر عادی عجیب، استثنائی یا نادر است که مسلما رسوایی ۲ شگفتی استو البته استثنی
۴٫ فراوانی ؛این ارزش خبری به آمار و ارقام مربوط میشود. هرچه تعداد و مقدار، افزونتر باشد، اهمیت و ارزش این خبر بیشتر خواهد شد. مثلا اخراجی ۳ یا رسوایی ۲
۵٫ مجاورت؛ همانطور که رویدادی برای فردی خبر محسوب میشود، ممکن است برای فردی دیگر جنبهی خبری نداشته باشد و یا ممکن است رویدادی برای یک شهر ارزش خبری داشته؛ ولی در شهر فاقد ارزش باشد. آنچه باعث میشود این اتفاق بیفتد، ممکن است عامل مجاورت و عدم آن باشد. ممکن است مجاورت جغرافیایی یا معنوی، موجب ارزشی شدن یک خبر گردد که قطعا ارز ارزش مجاورت هم “رسوایی ۲” برخوردار است.
۶٫ زمان و تازگی رویداد؛ زمان وقوع یا تازگی رویداد، به مطلب خبری، ارزش ویژه میدهد. رویدادی که امروز اتفاق میافتد، اگر امروز گزارش نشود، از جنبه روزنامهنگاری فاقد ارزش خواهد بود؛ پس لازم بوده که رسانه ملی این خبر را در روز موعد پخش کند تا خبر بیات نشود.