جامعه سینما : علی نصیریان بازیگر نقش بزرگ آقا در سریال شهرزاد می گوید: متأسفانه سمپاشیهایی هم در برخی شبکههای بیرون از کشور دیده میشود و شنیدم که برخی ادعا میکنند ساخت این سریال با کمک دولت بوده و نمیدانم دقیقا هدف از این حرفها چیست؟البته اسم این رفتار عقدههای خاورمیانهای است. در کشورهای دیگر معمولا چنین رفتارهایی دیده نمیشود.
مخاطب شناسی نکته مهمی است و البته کار سختی است؛ چون معمولا یا کارها نازل است و برای عوامالناس ساخته میشود یا خاص و برای قشر الیت است، اما ساخت اثری که هم خاص و هم عام را بتواند جذب کند، کار سختی است. طبعا مسئله آن باید مسئله مردم باشد و ساختار جذابی داشته باشد.
سریال «شهرزاد» درباره مطرحکردن اتفاقات سیاسی آن زمان نیست
من در جریان اتفاقات سال ٣٢ بسیار جوان بودم و تئاترکار میکردم. در واقع من به عمق ماجرای ٢٨ مرداد در آن زمان واقف نبودم. درباره سریال «شهرزاد» اساسا کنجکاوی، مطرحکردن یا تم و موضوع اصلا اتفاقات سیاسی آن زمان نیست که اگر بود، باید جور دیگری به آن نگاه میشد. تنها بستر زمانی این قصه در آن مقطع روایت میشود و ارتباطاتی، ازجمله ارتباط بزرگ آقا با حکومت یا ارتباط فرهاد با روزنامه، یادآور ٢٨ مرداد سال ٣٢ است.
بزرگ اقا مثل پدرخوانده است
در ابتدا سه قسمت از مجموعه برای خواندن به من داده شد. این سه قسمت برای من بسیار جذاب بود آنقدر که احساس کردم کار خوبی خواهد شد و دراینباره شک نداشتم. شخصیت «بزرگآقا» هم برای من جذابیتهای خاص خودش را داشت. منتها من نگاه دیگری به این شخصیت داشتم و وقتی آن را با آقای فتحی در میان گذاشتم، متوجه شدم نگاه من ساختار دیگری در قصه طلب میکند که نمیشد این ساختار را برهم زد. درنتیجه من قانع شدم دقیقا همان چیزی را که نوشته شده است اجرا کنم. همانطور که بارها اشاره کردم، متن و کارگردان دو فاکتور مهم برای من به عنوان بازیگر است که طبعا در سریال «شهرزاد» هم متن برایم جذاب بود و هم اعتماد کافی به آقای فتحی وجود داشت. «بزرگآقا» برای من شخصیت جذابی است. با اینکه از ابتدا او را با نگاهی فرنگیمآب میبینیم و مثل پدرخوانده به او نگاه میشد، اما اساسا چون من در بازی مدل ندارم و حتی دوست ندارم راشهایم را در هنگام فیلمبرداری ببینم، خلاقیتم را چاشنی کارم میکنم. در این سریال هم با استفاده از تجربیات، فیلمنامه، موقعیتها و توضیحات آقای فتحی شخصیتی که باید شکل گرفت.
عکسالعملهایی که از مردم میبینیم، عملکرد ما را مشخص میکند
تنها نکتهای که باید به آن اشاره کنم این است که علاوه بر فیلمنامه و کارگردان اتفاق دیگری این سریال را جذابتر کرد و آن انتخاب بازیگران آن بود. حتی کوچکترین نقشها هم در این سریال به درستی انتخاب شده بودند و قابل پذیرش و باورپذیر بودند.
نکته مهمی در بازیگری است یعنی شما در عین اینکه رنج، زحمت و عرقریزی برای کار دارید، از کار لذت ببرید. به اصطلاح شور داشته باشی و از این شور نیفتید. این در کار ما خیلی مهم است. خاطرم هست سالها پیش با فرهاد آییش کار تئاتری انجام میدادیم، نمایش که تمام شد، فرهاد به من گفت: «از همکاری با من خوشت آمد؟» و من حقیقتا از همبازیشدن با او لذت بردم. بازیگر نخستین کسی است که متوجه میشود سر جایش هست یا نه. نخستین کسی است که اگر لذت برد و احساس کرد که سر جایش است با مردم ارتباط برقرار میکند. مردم هوشمند هستند، نمیتوانیم آنها را ساده بگیریم. عکسالعملهایی که از مردم میبینیم، عملکرد ما را مشخص میکند.
بخشی از گفتگوی روزنامه شرق با عوامل سریال شهرزاد