جامعه سینما: دکتر مجید حسینیزاد در میز گرد «جامعه شناسی سینما چیست؟» گفت: تدوین فیلم، نقد فیلم، و …، به جامعهشناسی سینما ربط ندارد! حیطۀ سینما باید تعریف و تحلیل، و مرزهای آن مشخص شود. بهطور کلی جامعهشناسی سینما به حیطۀ سینما و تغییرات آن اشاره میکند. یعنی، با تحلیل فیلم، جایگاه سینما در یک جامعه را میتوان تحلیل کرد، و فهمید که چرا این فیلم ساخته شده، و چه تأثیراتی در جامعه، سبب ساخت آن شده است.
حسینیزاد افزود: ما سه میدان را در جامعهشناسی سینما بررسی میکنیم: نخست میدان سینما، شامل کادر فیلم مانند تهیه کننده، کارگردان و بایگر، و یا استودیوهای فیلمسازی. در اینجا با فیلم کاری نداریم، اما کادر و ابزار فیلم خیلی در جامعهشناسی سینما مؤثرند. اگر میدان سینما در جامعهای دولتی باشد، فیلمسازی آزاد معنا ندارد؛ فیلم سفارشی و با نوعی ایدئولوژی خاص ساخته میشود. دوم میدان نهادهای میانی سینما که به فیلم اجازۀ توزیع میدهد یا نمیدهد وسوم میدان مخاطب. جامعهشناسی سینما با نقد فیلم تفاوت دارد. از زوایای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میتوان به جامعهشناسی سینما نزدیک شد. منتقدان فیلم کیفیت تدوین، موزیک متن فیلم، نورپردازی و مانند آن را بررسی میکنند. اما در جامعهشناسی سینما مسائلی مانند آزاد بودن میدان یا دستوری بودن میدان سینما مثلاً این که رابطه دولت با سینما هدایتی- حمایتی ، فقط هدایتی یا فقط حمایتی است مطرح می شود. جامعهشناسی سینما نه روانشناختی آگاهی جمعی است، نه سیاست و نه اخلاق. جامعهشناس سینما به ژانر یعنی، اجتماعیترین قسمت سینما توجه دارد نه به سبک که شخصی است. به سبب تفاوت ادبیات و هنر کشورها، ژانرها از جامعهای به جامعۀ دیگر با هم تفاوت دارند. وسترن ایتالیا با وسترن امریکا، فیلم دلهره در انگلیس با دلهره در امریکا متفاوت است. زیرا ادبیات، نقاشی، مجسمهسازی و … در جوامع گوناگون با هم تفاوت میکند. هنر پدیدۀ اجتماعی است. هنگامی که پلان (نه سکانس) فیلم شرلوک هولمز را ببینیم، درمییابیم انگلیسی است، و یا بخشی از فیلم پلیسی امریکایی ببینیم، متوجه امریکایی بودن آن میشویم