مختص جامعه سینما:سید روح الله موسوی/«مهمونی» با زبانی رسا وشیوا در کنار سرگرمی، آموزش هایی نامحسوس و نرم را به مخاطب ارایه می کند. این ساخته ایرج طهماسب در کنار «کلاه قرمزی» یکی از معدود برنامه هایی است که بر اساس روانشناسی و جامعه شناختی برای مخاطب ساخته شده و با خلق فضاهایی شاد در قالب «کمدی موقعیت» پیام خود را انتقال می دهد.
طهماسب روی کمبودها و نقاط عطف زندگی قشز های مختلف سنی متمرکز کرده و نشان داده است که ساختن یک اثر خوب نیاز به دلقک بازی و کپی کاری از آثار خارجی ندارد، فقط قدری خلاقیت و شناخت محیط پیرامون و بهره گیری درست از نیاز مخاطب می خواهد .«مهمونی» ساختاری بهروز دارد و در تناسب با مخاطب کودک و بزرگسال است.
برنامه ساز حتی می داند که مخاطب نیاز مبرم به شادی دارد. موقعیت را در کنار یک تالار عروسی سامان می دهد و نیز شخصیت هایی را در قالب «دی جی »به قصه راه داده است. برقراری ارتباط بین عروسکها و شخصیتها، داستانها ،مبتنی بر اصل آموزش و تاثیرگذاری از نقاط شاخص مجموعه است .
پاسخگویی به نیازهای آنی و آتی همراه با عروسک هایی که روح و کالبد انسانی در آنها در جریان است وقتی با ذکاوت، شیرینی و آموزش همراه است موجب می شود این مجموعه مانند دیگر ساخته هایش، سال های سال همچنان پر مخاطب بماند. استفاده از عروسک های بچه، مگس و پشه که از فیگوراتیو شخصیت هایی از آدم های دور و بر همراه با بهره گرفتن ازصداهایی رئال و جاذب از نقاط قوت اثر است .
بیشتر بخوانید:
شوخی های دولبه«مهمونی» با مفهوم فاصلهگذاری/ میبینید این پشه چه جَلَبیه؟
گفتوگوی طهماسب با میهمانان هم واجد پیامی مشخص برای مخاطبان است و باری تربیتی دارد. او ضمن دوری جستن و پرهیز از تاک شوی های کلیشه ای و بی محتوا که معطوف به زندگی شخصی هنرمندان است در هنگام مصاحبه ضمن به چالش کشیدن موضوع با آنان تلاش دارد تا آداب رفتاری و گفتاری در هر موقعیت و مکان را متناسب با همان شرایط به مخاطب آموزش دهد. تاکید بر اینکه مردم در جامعه احساس خود از دست داده اند در این گفتگو ها و قصه ها و روایت ها متبلور می شود و با تبحری خاص این احساس برای مخاطب احیاء می شود .
شخصیت مجری و ارتباطی که با عروسک ها دارد از جذابیت ها و شگردهای برنامه است. او خوب از تجربه های بازیگری اش استفاده می کند و چهره مردی آرام و دوست داشتنی و کودک دوست را نشان می دهد و با شخصیت هایی همراه است که گویا همچنان کودک هستند و بنابر بزرگ شدن ندارند.
یکی از نکات مهم این است که برنامه به شکل امروزی به علاقه و سلیقه نوجوانان و جوانان نسل کنونی می پردازد و در حین حال نگاهی جامعه شناسی به مسایل روز دارد. شخصیت بچه به کودکان کار اشاره دارد که در حسرت آغوش گرفتن و چیزهای از او دریغ شده و نداشته است.او تشنهی محبت و کانون گرم خانواده است، نماد کودکانی است که محبت را از سوی خانواده و جامعه دریافت نکردهاند .طهماسب با ظرافت به این موضوع میپردازد و با بیانی شیرین دغدغه های آنان را مورد واکاوی قرار می دهد.
گفتوگوی طهماسب با میهمانان هم واجد پیامی مشخص برای مخاطبان است و باری تربیتی دارد. او ضمن دوری جستن و پرهیز از تاک شوی های کلیشه ای و بی محتوا که معطوف به زندگی شخصی هنرمندان است در هنگام مصاحبه ضمن به چالش کشیدن موضوع با آنان تلاش دارد تا آداب رفتاری و گفتاری در هر موقعیت و مکان را متناسب با همان شرایط به مخاطب آموزش دهد. تاکید بر اینکه مردم در جامعه احساس خود از دست داده اند در این گفتگو ها و قصه ها و روایت ها متبلور می شود و با تبحری خاص این احساس برای مخاطب احیاء می شود .
شخصیت مجری و ارتباطی که با عروسک ها دارد از جذابیت ها و شگردهای برنامه است. او خوب از تجربه های بازیگری اش استفاده می کند و چهره مردی آرام و دوست داشتنی و کودک دوست را نشان می دهد و با شخصیت هایی همراه است که گویا همچنان کودک هستند و بنابر بزرگ شدن ندارند.
یکی از نکات مهم این است که برنامه به شکل امروزی به علاقه و سلیقه نوجوانان و جوانان نسل کنونی می پردازد و در حین حال نگاهی جامعه شناسی به مسایل روز دارد. شخصیت بچه به کودکان کار اشاره دارد که در حسرت آغوش گرفتن و چیزهای از او دریغ شده و نداشته است.او تشنهی محبت و کانون گرم خانواده است، نماد کودکانی است که محبت را از سوی خانواده و جامعه دریافت نکردهاند .طهماسب با ظرافت به این موضوع میپردازد و با بیانی شیرین دغدغه های آنان را مورد واکاوی قرار می دهد.
بیشتر بخوانید:
اهمیت«ایرج طهماسب بودن»/انتقاد از دست کم گرفتن زنان در جامعه سنتی ایران
الفتی که در تمام قسمت ها جریان دارد برای مخاطب مطلوب است و کودکان و بزرگسالان را شریک دنیای خیالی می کند که ته مایه ای از دنیای واقعی دارد. برای نمونه شخصیت «قیمه» الگوهای کلیشه ای از مادربزرگ ها را می شکند و حس زیبا و رمانتیکی برای بیننده ترسیم می کند.
صمیمیت، شخصیت های دوست داشتنی، متن قوی، صداهای ارتباط گیر، اجرای نمایش ها و موسیقی ملل، جنبه های آموزشی و تربیتی و حضور میهمان هایی که در تبادل با طهماسب و شخصیت های عروسکی موثر عمل می کنند از عناصری است که موجب می شود این شخصیت های عروسکی در این حیطه بی رقیب باشند.
الفتی که در تمام قسمت ها جریان دارد برای مخاطب مطلوب است و کودکان و بزرگسالان را شریک دنیای خیالی می کند که ته مایه ای از دنیای واقعی دارد. برای نمونه شخصیت «قیمه» الگوهای کلیشه ای از مادربزرگ ها را می شکند و حس زیبا و رمانتیکی برای بیننده ترسیم می کند.
صمیمیت، شخصیت های دوست داشتنی، متن قوی، صداهای ارتباط گیر، اجرای نمایش ها و موسیقی ملل، جنبه های آموزشی و تربیتی و حضور میهمان هایی که در تبادل با طهماسب و شخصیت های عروسکی موثر عمل می کنند از عناصری است که موجب می شود این شخصیت های عروسکی در این حیطه بی رقیب باشند.