مختص جامعه سینما:سعید مطلبی/ ازآنجا که بحث جشنواره کن وموضوعات متنى وحاشیه اى آن ، این روزها به اصلى ترین بحث سیاسى- فرهنگى تبدیل شده دریافت خود را عنوان می کنم:
١- تقریباً اکثریت قریب به اتفاق جشنواره ها وضیافت هاى سینمایى- علیرغم ادعاى ظاهرى- نگاهى سیاسى به محصولات سینمایى دارند وحتى اگر این مورد درپروتکل هاى پنهان ونانوشته آنها هم نباشد ، داوران این رویدادها خالى ازتاثیر وقایع سیاسى وحتى اجتماعى برتصمیم گیرى هاى خود نمیتوانند باشند وبنابراین ، ادعا وهیاهویى که حول تصمیم هاى جشنواره کن برپاشده بى جا وبى مورد است چرا که همه این عزیزان نیک میدانند اکثر جشنواره ها- ازفجر تا کن و…..- فارغ ازملاحظات سیاسى نیستند.
٢- درمورد عنکبوت مقدس ومسائل حول و حوش آن ، صرفنظر از آن تصویر شهر مشهد وتفسیرها وتاویل هاى آن ،با دیدن فیلم به راحتى میشود تشخیص داد ، سازنده اثر درپى نمایش تبلیغات کج اندیشانه مذهبى وتاثیر سوء آن برافراد جامعه بوده ویا کلاً قصدش ضدیت باعقاید دینى ومذهبى مردم بوده است. دراین مورد مجبور به توضیح بیشتر هستم
الف— فرض کنید ایده اصلى فیلم براین پایه استوار است که فیلمساز باخلق یک شخصیت که ادعاى حمایت ازدین دارد ونمایش صحبت ها، تبلیغات وتاثیرات او برمخاطبین ، فاجعه اى را نشان می دهد که از این تبلیغات کج اندیشانه نشات میگیرد.
باورندارم متولیان فرهنگى باچنین ایده اى مخالفت داشته باشند وحتى شاید چنین فکرى ازجانب آنها مورد حمایت قرار گیرد. سالهاست که ایران باتمام نیروى نظامى وفرهنگى خود علیه داعش میجنگد، این جنگ با نفر نیست ، این جنگ باتفکر داعشى است که تفسیرى کج اندیشانه ازدین اسلام را ارائه میدهد ، بنابراین ، وقتى حکومت ، بااندیشه اى واپسگرا وکژ راهه می جنگد ابایى ندارد تا این جنگ را در هر عرصه اى وبا هرنامى که چنین افسادى را ایجاد میکند ادامه دهد. ازاین رو ، قصه عنکبوت مقدس درقالب درست وسلامت آن حتى میتواند مورد تایید وحمایت متولیان فرهنگى باشد .
ب— درحالت دوم ایده فیلم وفیلمساز میتواند براین اساس استوار باشد که کلاً معتقدات وباورهاى دینى ومذهبى مردم را عامل این جنایت هاى زنجیره اى بداند وازبارگاه امام هشتم شیعیان بعنوان سمبل ونشانه این عامل استفاده کند . دراین صورت باور ندارم مردمى که علیرغم هشدارها ى مسئولین مشهد درزمان کرونا وکشتار بدون توقف این ویروس از مبتلایان بازهم دراندازه میلیونى به زیارت امام خود میرفتند، به چنین فیلم وچنین تفکرى اعتنا کنند. اما بهر حال تازمانى که فیلم را ندیده ام نمیتوانم به ضرس قاطع بگویم که کدامیک ازاین دوتفکر برساخت فیلم حاکم بوده است.
٣- درباب موضوعاتى که حول قصور یا تقصیر متولیان فرهنگى بابت ساخت چنین فیلمى مطرح است ، بنظر من نگاه واقع بینانه ومنطبق باامکانات وشرایط گواهى می دهد که باید باور کنیم امروزه هیچ امکانى براى جلوگیرى ازساخت یک فیلم ونمایش آن درخارج از ایران وجود ندارد.
امکانات فنى موجود را باید باور کرد. الان دیگر زمانه اى نیست که براى بردن یک فیلم به خارج ازایران ، مجبور شوی ده قوطى هزار فوتى فیلم سى وپنج میلیمترى را زیر بغلت بزنى واز کشور خارج کنى. الان تمام راش هاى فیلم را دریک حافظه به اندازه یک دکمه میشود جاى داد. گواینکه گفته میشود ، فیلم عنکبوت مقدس دراردن ساخته شده ، اما همین فیلم ، حتى با سوژه اى کاملاً ضد دین ومعتقدات مردم این سرزمین ، میتوانست در ایران وبا مجوز وزارت ارشاد ساخته شود فقط نیاز به تقلب وتدلیس داشت .
مثال میزنم: اگر درفیلمنامه ، صحنه هایى گنجاندن شده بود ، که یک مدعى تبلیغات دینى، مرد روانى فیلم را آن چنان تحت تبلیغات کج اندیشانه مذهبى قرار میداد که او تبدیل به یک جنایتکار می شد وپس از خاتمه فیلم وموقع نمایش در کن کلیه صحنه هاى آن مبلغ حذف میشد چه اتفاقى رخ میداد؟ جزاینست که همه مسئولین ارشاد می باید جوابگوى تقلب وتدلیس یک فیلمساز باشند وشما بگویید چه جوابى می توانستند بدهند؟ وآیا جز این است ، بدون اینکه واقعاً گناهى داشته باشند متهم به جرم سنگین می شدند ؟بیایید باورکنیم زمانه وامکانات عوض شده. باسلاح دیروز نمیتوان با تهدیدات امروز مقابله کرد.
۴- درمورد آن خانم برنده جایزه بهترین بازیگر فکر میکنم قبل از هرجبهه گیرى به دونکته توجه کنید:
اول اینکه بازیگر لزوماً وهمیشه ازنتیجه غایى وانتهایى یک فیلم نمیتواند اطلاع کامل داشته باشد بنابراین نه در مورد خانم امیرابراهیمى بلکه درمورد هربازیگرى بنظرم بى انصافى است ، مورد مواخذه قرار گیرد که مثلاً چرا فلان فیلم را بازى کرده است .
دوم – من فکر میکنم اغلب مصاحبه هاى این خانم را شنیده ام وهیج کجا ندیدم علیه حکومت یامردم ایران چیزى گفته باشد ومتعجبم که می بینم دراین چندروز اینهمه آماج حمله قرارگرفته باشد.