جامعه سینما: ریموند مولن، جامعه شناس فرانسوی، بحث جامعه شناختی را به روابط میان هنرمند و جامعه او و به ویژه پایگاه اجتماعی او کشانده است. مثلا او راه جدیدی را در جامعه شناسی هنر در زمینه حرفه ای سازی و تأثیر بازار هنر بر پایگاه هنرمند باز کرده است. او متوجه شده که میان هویت اجتماعی و هویت حرفه ای هنرمند فاصله وجود دارد. بازار هنر چنان نقشی بازی کرده که توانسته است آفرینش را تحت تأثیر قرار دهد. نمایشگاه داران پیشاپیش آفرینش حرکت می کنند نه از پس آن. به این ترتیب در روابط میان هنرمند، موضوع فرهنگی و مخاطب به دلیل منافع مالی و آن چه می تواند به واسطه مخاطب خریدار قابل خرید باشد، فاصله افتاده است.