مختص جامعه سینما: شاهپور محمدی/دولت ها هر چهار سال یا ۸ سال یکبار عوض میشوند، اما با هر تعویضی ، این سینماگران کشور هستند که میبایست خود را با خواسته ها ، سلایق و دیدگاه های منتخبین جناح های مختلف هماهنگ کنند.!!
این موضوع تا جایی پیش رفته است که انگار حکم یک قانون را پیدا کرده است . !!
این وسط نیز کافی است که یک مدیر ناتوان و کارنابلدی بخواهد پست کلیدی مدیریت حوزه سینما را با پشتیبانی جناح های دولتی تصاحب کند که آن زمان ، جماعت کثیر سینما لاجرم سالها باید نظاره گر ندانم کاری های آن یک نفر باشند و چاره ای هم نداشته باشند، جز اینکه بسوزند و بسازند.!!
مدیران سفارشی جناح ها و قدرتها در هر دولتی و در هر دوره ای ، هرگونه آزمون و خطا و هر نوع واکسن تازه تهیه شده ای را برروی اصحاب نیمه جان و رو به احتضار فرهنگ و هنر این کشور آزمایش میکنند .!!
حال این واکسن های مدیریتی جواب بدهد و جواب ندهد، امر زیاد مهمی نبوده و نیست…!!
آنها تا جایی به تست های آموزشی خود ادامه میدهند که آدمها و فضای هنری آنها را به سرحد فرسودگی و سرخوردگی میرسانند…!!
کسانیکه خود بهتر از همه میدانند که از هنر ومخصوصا از نوع هفتم آن هیچ سررشته ای نداشته و هیچ نمیدانند اما این وسط ، قدرت طلبی ها ، جاه طلبی ها ، علاقه مندی ها و شیفتگی ها به عناوین و میزهای بزرگ، باعث میگردد که به هر قیمتی برای تصاحب ان از پای ننشینند.!!
در گذشته هر مدیر سفارشی به این حوزه حساس پانهاده ، با یک نگاه اداری بیش نبوده، غافل از اینکه مدیریت سینما فراتر از یک کار اداری است و آخر سر هم به این نتیجه رسیده که آمال و آرزوهای خود را میبایست در جاهای دیگری جستجو کند ، اما موضوع به همین جا هم ختم نگردیده و امدن و رفتن چنین آدمهایی سالها این سینما را از حرکت و رسالت اصلی خود باز نگهداشته است.
رییس جدید سازمان سینمایی قبل از هر حرکتی میبایست به چند نکات اساسی توجه ویژه کنند.ابتدا باید مراقبت کنند که افراد منتسب به حوزه های مختلف رسانه به تصدی پست های حساس و کلیدی این سازمان مثل سابق ابقا نشوند.
مدیران میانی سازمان میبایست از اهالی باتجربه خود سینما انتخاب شوند .تجربه نشان داده است که افراد مامور به خدمت موقتی که از رسانه های مختلف به این وادی ورود میکنند به مرور در بدنه مدیریتی سینما ماندگار گردیده و نتیجه ان را در مدیریت های گذشته شاهد بودیم که چگونه مدیوم سینما را از پرده عریض آن به سمت صفحه کوچک تلویزیون تنزل دادند و فیلم های تولید شده بعضا در حد تله فیلم متوسط هم نبودند..!!!
و….
کوچ و انتقال اینگونه افراد از سازمان سینمایی به محل کار اصلی خود در رسانه های مختلف ، باید جزو سیاستهای اصلی رییس جدید سازمان قرار گیرد.!!
در دوره های گذشته شاهد بودیم که حتی برخی از بازنشستگان حوزه رسانه که مشمول قانون منع فعالیت در واحدهای اداری نیز بودند، چگونه منافع سرشاری را از وجود مبارک روسای اشتباهی این سازمان نصیب خود نمودند.!!
عملی کردن طرح امنیت شغلی سینماگران که سالهاست بر روی میز مدیران قبلی مانده و در حال خاک خوردن است.این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رییس جدید سازمان باید دقت کند که کل بودجه سینمای ایران به اندازه تولید و هزینه کرد یک فیلم معمولی هالیوودی نیست و این یعنی یک سینمای ورشکسته به تمام معنا…!!
واگر هم در دل یک چنین فضای ورشکستگی، فیلمی در گذشته ساخته شده بواسطه ابتکار عمل و خون دل خوردن خود اصحاب سینما بوده نه وجود مدیریت های اداری از نوع اشتباهی… !!
رییس جدید سازمان سینمایی باید بداند اگر این کشور واقعا به سینمایی در حد اعتبار فرهنگی و تاریخی این کشور نیاز دارد، میبایست بودجه ان به هر شکل ممکن در تمام سطوح چندین و چند برابر شود و برای این کار نیز کفش آهنینی لازم است.
سینما به اقتصاد وابسته است و اگر در شرایط تورمی موجود سینمای این کشور به همین منوال و با این رقم های کله گنجشکی بخواهد مدیریت شود ،ره به جایی نخواهد برد.
لزوم نشست صمیمی و جلسات متعدد هم اندیشی با صنوف مختلف کشور و شنیدن مشکلات انها از نزدیک… !طرح بیمه رایگان اهالی سینما باید جزو اولویت این سازمان باشد .
ضروری است که کلیه صنوف خانه سینما ، بیمه رایگان گردیده و از سوبسید کامل بیمه دولتی با شرایط مناسب بهره مند شوند.!!طرح مسکن سینماگران میبایست در اولویت مدیریت سازمان سینمایی قرار گیرد که حوزه سینما در این بخش بیشترین لطمه را در گذشته دیده است و میبایست به گرفتاریهای این بخش رسیدگی آنی و اساسی صورت گیرد.!!
طرح دعوت از هنرمندان، خاصه سینماگرانی که به هر دلیلی در خارج از کشور حضور دارند و نیازمند آن است رییس جدید سازمان بطور اساسی برای بازگشت این عزیزان تمهیداتی را بیندیشند تا کسانی که متعلق به این اب و خاک هستند بتوانند به زادگاه خود مراجعت نمایند.!!
با توجه به نظر مساعد رییس جمهور محترم ، این موضوع پیگیری اساسی لازم دارد و تامین امنیت انها پس از مراجعت یک نیاز جدی و اساسی است .!!این اقدام خواهد توانست از فرار و مهاجرت سایر نخبگان هنرمند کشور نیز جلوگیری نماید.
به امید روزی که این موارد جزو سیاست های راهبری رییس سازمان سینمایی قرار بگیرد چرا که در ترمیم و تقویت فضای تولید فیلم و حل مشکلات سینماگران ، تاثیر و کارسازی اساسی را خواهد داشت .!!
اگر این خواسته ها علمی نگردد باید گفت که چند صباحی فقط سینما را با نگاه اداری مدیریت کرده ایم و از نگاه عملیاتی و تاثیر گزار و ارتقا بخش فرهنگی، فرسنگها فاصله گرفته ایم..!!