مختص جامعه سینما : محمد علی اصالتی /ایدئولوژی در کشورهای بسته به گونه ای است که حتی اقتصاد را که مهمترین عامل در زندگی انسانی است ، حذف می کند. این پدیده به گونه عمل می کند که همه موارد موثر در پیشرفت یک جامعه را به شکل منفی تحت الشعاع قرار می دهد. در شرایطی که در کشورهای پیشرفته ، تبلیغات ابزار اصلی برای پیشرفت های اقتصادی به شمار می رود ، در کشورهای همچون کشورهای منطقه خاورمیانه ، تبلیغات تجاری و بهره گیری از روش های اقناعی فدای اجرای ایدئولوژی می شود .
در این حالت ، به تصویر کشیدن بازیگر مرد (بازیگر مرد و نه زن) به همراه لباس در تبلیغ شهر آبی آنقدر مضحک خواهد بود که دیگر ، تبلیغ شامپوی موی سر به شکل شستن سر یک بازیگر خانم از روی روسری مسخره نخواهد بود. در اینچنین کشورهایی نه تنها حوزه عمومی که خصوصی ترین مسائل مربوط به افراد و گروه ها در حوزه خصوصی شان نیز درگیر معظل دخالت همه جانبه حکومت در مسائل آنها است. مالکان رسانه های ضد ملی برای تحمیل ایدئولوژی خود بر توده مردم از ابزار سانسور استفاده می کنند.
در زمان تهیه تبلیغات تجاری نیز ، مالک رسانه ، صاحبان تبلیغ را مجبور به پذیرش سانسور کرده و آنها را از فرصت استفاده از اقناع در تبلیغ محروم می کند ، چراکه تغییر نگرش و تغییر رفتار مخاطبان تبلیغ جهت موفقیت در تبلیغات برای صاحب رسانه بی اهمیت بوده و او صرفا به رعایت ایدئولوژی موجود در احکام تعیین شده خود فکر کرده و در عمل ، تبلیغ تجاری را به ابزاری پروپاگاندایی برای تبلیغات سیاسی ایدئولوژیکی خود تبدیل می کند.