جامعه سینما:محسن سلیمانی فاخر/«آریل دورفمن» با تبیین دیالکتیک درونی وحشت می نویسد :« در همان زمان که وحشت درون بسیاری از ما را خواهد خشکاند، گروهی دیگر از ما رویای سرزمین و زندگی دیگر را در ذهن و روحشان پرورش می دهند و امید می آفرینند.»
فیلم All Quiet On The Western Front بر حول این محور دورفمن شکل می گیرد عده ای در جنگ قدرت کشته می شوند و عده ای دیگر با وعده سرزمین رویایی و خلق تصویری بهتر از زندگی کنونی ، به مبارزه تحریک می شوند . «پاول» و همکلاسی هایش با ایدههای رمانتیک و آرمانی با شعف ترانههای حماسی و پیروزمندانه میخوانند وبه سربازان جنگ می پیوندند تا در فرانسه جشن پیروزی بگیرند . او چونان یک کهن الگوی قهرمان است که از یک سفر شخصی وسرخوشانه بهخاطر رویای فتح ، چند لحظه قبل از اعلام پایان جنگ کشته میشود.
فیلمساز با مونتاژی استعاری، فیلم را با روباهی که به توله هایش غذا میدهد آغاز می کند این نمای ازلی و سرشت محور به جسدهای رهاشدهی سربازان در میدان نبرد پیوند می خورد، تصاویرهولناک جنگی که در ادامه از چشمان وحشت زده یک سرباز نوجوان روایت می شود .
پاول در ابتدا ، زمانیکه استفاده از ماسک ضدشیمیاییاش را نمی داند ،در می یابد که راه را اشتباه و سر مستانه و با دروغ و عده های خیالی انتخاب کرده است و با درک محال بودن زنده ماندن خود ، تا انتهای جان چون شبحی زنده در میان ویرانه ها ،سرگردان ، ناامید و مستاصل میماند.
او در این سفر به محض ورود به خط مقدم جبهه با واقعیت تلخ جنگ مواجه می شود تا انسانیت و جان به مثابه تنها یک «بدن بی ارزش» را در میان دیگر سربازان خوش خیال و وعده داده تجربه کند .تقابلی که در مواجه اولیّن ، همهی آن پروپاگاندای کثیف غیر انسانی ، در چشم بر هم زدنی تبدیل به حقیقتی تلخ میشود که با هیچ جهتگیری حماسی قابل دفاع نیست. سربازانی که حتی آموزش دفاع و تاکتیک رزم ندیده اند باید با این «تن» بی بها به مبارزه تن دهند.
فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» همسو با این گفته «واتسلاو هاول» که حکومتهای تمامیت خواه در همان آغازچپاول ، همه نیروهای سیاسی مخالف را از بین می برند و مجبورند در مرحله بعد به زندگی روزمره مردم تجاوز کنند و با در اختیار گرفتن و تحریک ابعاد روزمره زندگی مردم بر آنها اعمال قدرت کنند ،نوجوانان پر شور را با سخاوت خرج کردنشان وارد بوطیقای تفکرجنون وار خویش می کنند . پاول تنها یک نوجوان دبیرستانی« بر ساخته جامعه» خویش است ؛با سَری پُر و جهانی مملو از آرزو . در اینجا سیاست تبدیل به منازعه میان دو برداشت مختلف از زندگی می شود:زندگی در دایره «حقیقت» یا زندگی در دایره «دروغ و سکوت».
به زعم هاول قدرت اصلی یک نظام توتالیتر سربازان و اسلحه ها ی آن رژیم نیستند. قدرت اصلی این نظام های سیاسی مردمی هستند که به زندگی طاهری و جعلی ادامه می دهند. قدرت واقعی یک نظام سیاسی توتالیتر ریشه در جامعه ای دارد که از اخلاق دل بریده است.
در فیلم ،سربازانی که در مرز محو و گنگ حقیقت حیرانند ، مات و مبهوت از وسعت تراژدی، سوگوار وضعیت اسفناکند و مجبورند اهداف دیکتاتورها را اجرایی کنند،آنها در قالب «جانیان گناهکارِ نابخشوده» در پایان سرگذشت تلخ شان ، اندام شان در هیاهوی جنگ سلاخی شود و اجساد بی لباسشان در لجن زارهای بیابان رها و منهدم شود . «شی واره» هایی که در بدو ورود می فهمند انتهای جنگ قدرت و سیاست، مرگ سیاه است و عمیق ترین لحظه های محسوس حیاتشان سخره ای بیش نیست.
فرمانده و سیاستمدارانی که بهترین غذاهارا می خورند ،در حالی که به فرمان آنها هر روز هزاران نفر در وضعیت گرسنگی و تشنگی کشته میشوند .سربازانی که از فرط ضعف و در حال تقلای بقا به خاطر دزدی یک تخم غاز جان می بازند .
فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» گویی از استمرار قدرت طلبی ها خبر دارد چرا که بر دیکتاتورهایی که بر سرزمین کشتار حکومت می کنند تمرکز می کند، کشتاری که نظام یافته ،برنامه ریزی شده ،موشکافانه و سرسختانه اجرا می شود تا در آینده هیتلر برای انتقام جویی از این شکست به قدرت برسد و در نهایت میلیونها انسان رادر آتش این کینه توزی و گشور گشایی به کام مرگ بکشاند
در جبهه غرب خبری نیست؛ کاروان مرگ بدون هیچ احترامی رها می شود ،بدن هایی که برای خاکسپاری نیست وشکنجه از چیزی صرفا جسمانی به پدیده ای تبدیل می شود که در جهان درونی هر انسانی بی وقفه تکرار می شود و وعده های دست و دلبازانه به سر به نیست شدن انسان ها و ناپدید شدن کشور و انسانیت تبدیل می شود
در چنین اتمفسری حتی اشک ها هم «به جای بیرون ریختن، در درون خشکیده می شود».به باور «دورفمن» در زمانی که دیکتاتورها در حال ایجاد رعب و ترس هستند، عملا آینده سرزمین خود را از دست می دهند، چون میلیونها انسان در درون خود، رویای سرزمین و جهان دیگر را در ذهن و قلب خویش پرورش می دهند؛ جهانی که پائول و همرزمانش آن را به چشم نمی بینند،چون تاریخ ، ژانر تراژدی را برگزیده است
.