مختص جامعه سینما : سیده زینب موسوی /موقعیت مهدی اگرچه به دلیل فضاسازی و نوع روایت فیلم میتواند در میان آثار دفاع مقدس متفاوت باشد اما این فضاسازی یأسآور برای مخاطب جذاب نیست و انتظارات او را از تماشای یک اثر بیوگرافی درباره یکی از قهرمانان شاخص کشور برآورده نمیکند.
فیلم شلخته و سرهم بندی شده است ؛ وقتی از دل یک سریال یک فیلم بیرون استخراج شود نتیجه ای غیر از این ندارد و اگرچه درباره یک قهرمان است اما ما نه قهرمانی میبینیم و نه حتی یک صحنه حماسی که به مخاطب را وجد آورد.
با اینکه فیلم قسمت بندی و پرده بندی شده اما این گسست و عدم تاکید بر یک بخش مشخص و منسجم بر زندگی شهید باکری، نتیجه را ابتر نشان می دهد و اگر ارتباط فرامتنی و اسطوره ای شخصیت را از فیلم جدا کنیم حتی سکانس های درخشان هم نمی تواند همذات پنداری در مخاطب به وجود بیاورد
از سویی دیگر رابطه خود هادی حجازی فر با برادرش چون در واقعیت هم برادر هستند شکلی عاری از رئالیته به خود گرفته است و پرش ها و جامپ کات مشخص است که سکانس های مرتبط در فیلم سینمایی کنار گذاشته شده است.
از منظری دیگر سوال اینجاست که چرا شخصیت اصلی قصه تا این حد بیمنطق است که تنها استراتژی جنگیاش این است که آنقدر در خط مقدم بمانیم تا شهید شویم؟
با این حال فیلم سعی کرده نماهای تاثیر گذاری از جنگ و ایثار گری های شهدا و رزمندگان ارائه کند ، و لحظات احساسی بوجود بیارد و اگر تاثیری را بر مخاطب می گذارد به دلیل ذهنیت هایی که در ذهن مخاطب نشسته هست.
فیلم موقعیت مهدی با روایتی مستند و حقیقی با تلفیقی از نمادگرایی است که با جشن ازدواج مهدی باکری آغاز و به رشادت های او و یارانش در مناطق عملیاتی ختم می شود .